Школа культури рухів

Школа культури рухів

Вправи для формування культури рухів з елементами гімнастики 

До вправ для формування культури рухів з елементами гімнастики увійшли вправи  основної гімнастики, організуючі вправи, елементи акробатики, вправи корегувальної спрямованості та ті, що пов’язані із незвичним положенням тіла у просторі. 

Перший клас

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до навчальних досягнень учня/учениці

І. Основи знань з фізичної культури:

Фізична культура як сукупність різноманітних фізичних вправ, спрямованих на зміцнення здоров’я. Життєво важливі способи пересування людини. Постава як основа здоров’я. Режим дня. Особиста гігієна. Спортивний одяг і взуття. Правила рухливих ігор та безпеки на уроках фізичної культури. Олімпійські ігри. Правила безпечної поведінки на уроках фізкультури.

ІІ. Способи рухової діяльності

1.                  Вправи для формування культури рухів з елементами гімнастики:
  • організовуючі вправи:

  • загальнорозвивальні вправи;







  • положення тіла у просторі: 
         - сіди,

·          упори,

·           виси,
·          елементи акробатики: групування;

·          вправи на релаксацію;


Учень/ учениця:

має уявлення:

 про фізичну культуру як сукупність різноманітних фізичних вправ, спрямованих на зміцнення здоров’я; про значущість правильної постави; режим дня; про зародження Олімпійських ігор;

називає:
життєво важливі способи пересування людини; предмети спортивного одягу та взуття; де і коли зародилися Олімпійські ігри;

виконує:
організовуючі вправи: стійки, шикування, розмикання і змикання;
загальнорозвивальні вправи: без предмета (імітаційного характеру), із гімнастичною палицею, з прапорцями, з м’ячами, із скакалкою; комплекс для формування правильної постави та профілактики плоскостопості; комплекс ранкової гігієнічної гімнастики; комплекс фізкультурної паузи;
положення тіла у просторі:
сіди (ноги нарізно, на п’ятах, зігнувши               ноги );
 упори (присівши, лежачи, лежачи ззаду, стоячи, стоячи на колінах);
виси (стоячи, лежачи);
елементи акробатики: групування (сидячи, лежачи), перекати в групування, перекид боком;
вправи на релаксацію: «Лінива кішечка»; «Пустівні щічки»; «Лимон»; «Палуба»; «Пташки» тощо;

дотримується:
 правил рухливих ігор та безпеки на уроках фізичної культури;

Другий клас

 І. Теоретико-методичні знання

Фізичні вправи – обов’язкова частина побуту стародавніх людей. Фізичні вправи  та їх вплив на фізичний розвиток (формування правильної постави). Основні фізичні якості: сила, швидкість, витривалість, гнучкість. Ранкова гігієнічна гімнастика, фізкультурні хвилинки та фізкультурні паузи, їх значення. Загартування як засіб зміцнення здоров’я. Правила рухливих ігор та безпеки на уроках фізичної культури та під час самостійних занять фізичними вправами.
Олімпійські ігри Стародавньої Греції.

ІІ. Способи рухової діяльності

1.                  Вправи для формування культури рухів з елементами гімнастики:

-          організовуючи вправи;







-          загальнорозвивальні вправи;






-          положення тіла у просторі: 
-          сіди;

-          упори;

-          виси;


-          елементи акробатики;

-          вправи на релаксацію;





Учень/учениця:

має уявлення:

 про фізичні вправи  як обов’язкову частину побуту стародавніх людей; про фізичні вправи  та їх вплив на фізичний розвиток (формування правильної постави); про загартування як засіб зміцнення здоров’я; про учасників стародавніх Олімпійських ігор та  нагородження олімпіоніків;

називає:
 основні фізичні якості: сила, швидкість, витривалість, гнучкість;
пояснює:
 значення ранкової гігієнічної гімнастики, фізкультурних хвилинок та фізкультурних пауз;
застосовує:
 фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі дня;
дотримується:
  правил рухливих ігор та безпеки на уроках фізичної культури та під час самостійних занять фізичними вправами;
виконує:
 організовуючі вправи: перешикування з колони (шеренги) по одному в колону (шеренгу) по два і навпаки за розподілом;  перешикування із колони по одному в колону по три (чотири) способом послідовних поворотів ліворуч за раніше позначеними орієнтирами;
загальнорозвивальні вправи: для формування правильної постави та профілактики плоскостопості; комплекси ранкової гімнастики без предмета (імітаційного характеру), з гімнастичною палицею, прапорцями, м’ячем, скакалкою; комплекси фізкультурних пауз та фізкультурних хвилинок;
положення тіла у просторі: 
сіди (кутом, з нахилом уперед, на правому (лівому стегні);
упори (лежачи на стегнах, лежачи на передпліччях);
виси ( вис на зігнутих руках, вис стоячи позаду, вис зависом однією ногою, вис зависом двома ногами), підтягування у висі, у висі лежачи;
елементи акробатики: перекати в групуванні; перекид вперед; стійка на лопатках із зігнутими та прямими ногами;
вправи на релаксацію: «Повітряна кулька»; «Незвичайна веселка»; «Сопілочка»; «Пташки»; «Метелик» тощо.

Третій клас

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до навчальних досягнень учня/учениці

І. Теоретико-методичні знання
Символи, ритуали і церемонії Олімпійських ігор. Руховий режим молодшого школяра та його вплив на формування правильної постави. Фізичні навантаження та реакція на них серцевих скорочень. Дихання під час виконання фізичних вправ. Основні правила загартування. Правила рухливих ігор та  безпеки на уроках фізичної культури та під час самостійних занять фізичними вправами.

ІІ. Способи рухової діяльності
1.      Вправи для формування культури рухів з елементами гімнастики:
організовуючі вправи




загальнорозвивальні вправи


положення тіла у просторі
сіди


виси та упори








елементи акробатики;
вправи на релаксацію;


Учень/ учениця:

має уявлення:

 про фізичні навантаження та реакція на них серцевих скорочень;

називає:
 основні правила загартування;  олімпійське гасло та символ Олімпійських ігор;
дотримується:
рухового режиму молодшого школяра; правил дихання під час виконання фізичних вправ; правил щодо послідовності виконання вправ на формування правильної постави; правил рухливих ігор та  безпеки на уроках фізичної культури і під час самостійних занять фізичними вправами;
виконує  організовуючі вправи: перешикування із колони по одному в колону по три (по чотири) способом послідовних поворотів ліворуч; перешикування із однієї шеренги уступами за розрахунком на 9, 6, 3, на місці;
загальнорозвивальні вправи: для формування правильної постави з гімнастичними палицями; для профілактики плоскостопості; комплекси ранкової гігієнічної гімнастики з предметами (малі м’ячі, скакалки)  та без предмета;
складає і виконує комплекси фізкультурних пауз і фізкультурних хвилинок;
розрізняє положення тіла у просторі;
 виконує: сіди – нахили тулуба у сіді з різними положеннями ніг; перехід із сіду на правому стегні у сід на лівому стегні;
виси та упори – згинання і розгинання рук в упорі на стегнах, в упорі лежачи; перехід із упору присівши в упор стоячи, із упору лежачи в упор лежачи боком і навпаки; упор на перекладині;
із упору на низькій перекладині,  обертаючись вперед, перехід у вис присівши; із упору на низькій перекладині зіскок махом назад; підтягування у висі лежачи;
елементи акробатики: перекид назад в упор стоячи на колінах, в упор присівши; два перекиди вперед злитно; “міст” із положення лежачи;
вправи на релаксацію: «Тихе озеро», «Дощ у лісі»; «Водоспад»; «Квітка добра»; «Пухнасті хмарки» тощо;
дотримується правил безпеки під час занять;

Четвертий клас

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до навчальних досягнень учня/учениці

І. Теоретико-методичні знання
Фізичне виховання в Запорізькій Січі. Олімпійські чемпіони України. Роль фізичних вправ для розвитку кістково-м’язової та дихальної систем організму. Характеристика основних способів регулювання фізичного навантаження (швидкість та тривалість виконання вправ). Основні прийоми самоконтролю. Роль фізичних вправ, спрямованих на формування правильної постави, характеристика послідовності їх виконання та запобіганні плоскостопості, захворювань очей. Правила рухливих ігор та безпеки на уроках фізичної культури і під час самостійних занять фізичними вправами.
ІІ. Способи рухової діяльності
1.                 Вправи для формування культури рухів з елементами гімнастики:
організовуючі вправи:




загальнорозвивальні вправи;






положення тіла у просторі:
сіди






виси та упори




елементи акробатики;




елементи рівноваги;





вправи на релаксацію;

Учень,/учениця:

має уявлення про фізичне виховання в Запорізькій Січі;

знає олімпійських чемпіонів України; роль фізичних вправ у розвитку кістково-м’язової та дихальної систем організму;

пояснює роль фізичних вправ для формування правильної постави та запобіганні плоскостопості, захворювань очей;
характеризує основні способи регулювання фізичного навантаження (швидкість, тривалість та послідовність виконання вправ); основні прийоми самоконтролю;

дотримується правил рухливих ігор та безпеки на уроках фізичної культури та під час самостійних занять фізичними вправами;

виконує: організовуючі вправи: перешикування із колони по одному в колону по два (чотири) дробленням і зведенням і, навпаки, із колони по два (чотири) розведенням і злиттям; поняття про частини і точки розмітки гімнастичної зали;
загальнорозвивальні вправи в парах, з великими м’ячами, з обручами, з гантелями (вагою 500 г); для формування правильної постави біля гімнастичної стінки, профілактики плоскостопості;
складає і виконує комплекси ранкової гігієнічної гімнастики;
положення тіла у просторі:
сіди – перехід із сіду на п’ятах з нахилом в упор лежачи на стегнах; пружинчасті нахили у положенні сіду з різними положеннями ніг; перехід із сіду в сід зігнувши ноги та в сід кутом; лежачи перехід із сіду в упор ззаду; сід ноги нарізно на паралельних брусах (хлопці);
виси  та упори – упор на низьких паралельних брусах; махом однієї та поштовхом другої ноги переворот в упор на низькій перекладині (хлопці); махом однієї та поштовхом другої ноги переворот в упор на нижню жердину (дівчата); із упору на низькій перекладині (хлопці) і на нижній жердині (дівчата) зіскок з поворотом на 90 градусів;
вис на зігнутих руках; вис кутом; піднімання прямих і зігнутих ніг у положенні вису на гімнастичній стінці;
елементи акробатики: “міст” із положення стоячи (з допомогою); стійка на голові і руках із зігнутими ногами; комбінація із 4 акробатичних елементів (на вибір вчителя);
елементи рівноваги: ходьбу по підвищеній та обмеженій опорі (гімнастична лава, низька колода) у поєднанні з перехресними поворотами, махами ногами, кроками польки з різними положеннями рук; комбінація елементів на 24 рахунки (на вибір вчителя);
вправи на релаксацію: «Літній день»; «Пташки»; «Снігова баба»; «Коники»; навперемінне напруження та розслаблення рук, стоячи в парах; «Задуй свічку» тощо;
дотримується правил безпеки під час занять